Alla inlägg under december 2008

Av Ivan Johansson - 31 december 2008 16:13

Tog mig i kragen idag och sprang ut på årets sista träningspass. Det var lite bistert utmed kanalen. De man mötte hade krypit längst in i kläderna och det var dödstyst på idrottsparken. Hela kanalen låg under is men ingen vågade sig ut, ingen utom en ensam längfärdsåkare med barnvagn och utan isdubbar - värd dagens ris.

Jag sprang utmaed kanalen till staden och sedan ner till borenshults slussar. en otroligt vacker tur på sommaren men idag var det bara grått och kallt. Rensade lite i huvudet iaf och kom runt i hyfsad fart.


I kväll är vi bortbjudna till fam Lohm. Ska verkligen bli gott och trevligt. 


Pass: Löpning 9 km - lugn distans.

Av Ivan Johansson - 29 december 2008 12:47

Nu kan jag snart inte hejda mig. Skidåkning står på tur och jag är sugen på nya lagg. Det får nog bli min julklapp till mig själv i år - nya Völkl Tigershark. Ni som kan åka lite skidor och provat dessa vet nog vad jag pratar om - världsklass!

Har satt igång bollen för rullning nu får vi se vad som går att fixa...


Av Ivan Johansson - 28 december 2008 21:57

Idag efter löpningen tänkte jag "runda av" träningen med ett Body Balance-pass. Har hört flera tala gott om detta så varför inte prova. Fick sista platsen i bokningen, det är ett populärt pass.


Så här står det på Feelgoods hemsida:

Body Balance

En perfekt blandning av yoga, thai chi och pilates, förkoreograferat från Les Mills.


Kommer jag gå dit igen? Ja, kanske. Jag ska ge det ett par gånger tror jag för det var framförallt väldigt skönt efteråt. Sista 10 minuterna var avslappning och det var SKÖNT - RIKTIGT SKÖNT!

Själva träningen gav mig inte så mycket men det kan vara bra för smidigheten tror jag. Jag ska ge det en chans till iaf - åtminståne...


Av Ivan Johansson - 28 december 2008 21:34

Thomas och jag tränar inte så ofta ihop så det har vi tänkt bättra på lite. Vi startade idag med ett intervallpass i Fålehagen. Vi körde H&H i den långa backen och joggade tillbaka nerför 3:ans branta backe. Det tar ca: 4 minuter från 5:ans vändning till korset ner till 3:an och det är ett perfekt H&H-intervall dessutom i backe vilket gör att pulsen åker upp direkt.


Vi startade vid 2:a lyktstolpen från eken räknat (ungefär vid 1 på bilden) och jag hade ca: 3:30, 3:35, 3:40 och 3:45 till korset (4) vilket jag var rätt nöjd med i halkan och kylan...


Pass: H&H, Löpning, 9 km - intervall, hårt

Av Ivan Johansson - 26 december 2008 19:14

Äntligen kunde man köra ett pass utomhus igen efter förkylningen och allt julfirande. Det kändes tugnt idag men jag kom i alla fall ut och det är en omstart. Nu är det bara att gasa igen. Jag ska försöka hålla lite statistik nu för egen del så jag kan följa upp hur jag tränar lite bättre. Från och med idag blir det:

1. ännu mer seriös träning och mer löpning - mindre styrka

2. bättre mat och oftare

3. mer sömn. Jag sover ofta enbart 5,5-6 tim/natt. Det är på tok för lite när man samtidigt tränar.


Det är i alla fall min ansats till nyårslöfte. Får slipa på det några dagar...


Pass: Löpning 8 km - lugn distans.

Av Ivan Johansson - 22 december 2008 20:21

Gjorde ett första test idag efter förkylningen. Känner mig inte riktigt frisk ännu, lite rossel i halsen och bröstet men själva förkylningen är över.

Körde lite på löpbandet och sedan lite bollövningar. Sugen på att komma igång igen nu...

Av Ivan Johansson - 19 december 2008 06:56

Ja, den tradiotionella julen är här igen men vilka traditioner är det egentligen som vi värdesätter mest med julen. Alltför många fokuserar alltför mycket på julklappar, det är iaf min uppfattning.

Jag köper rätt mycket julklappar själv men jag irriterar mig på att man blir så fokuserad på presenter och glömmer det viktigaste - att umgås med familj och vänner.

Idag med många särbo och skilda familjer finns det alla möjliga och omöjliga arrangemang där barnen flyttas mellan mammas och pappas jul. I min värld är julen framförallt barnens högtid så jag tycker man bör sätta dom i första rummet - de små bortskämd, hagalna, ....

God Jul!

Av Ivan Johansson - 18 december 2008 07:10

Jag kom ihop med med mina barn härom dagen. Jag tyckte det var onödigt att ha BÅDE sylt och socker på plättarna. Det är ju lite sockerhysteri nu i Sverige och världen. Vi diskuterade lite kring det och började fundera på hur mycket socker som egentligen användes på plättarna och hur mycket det var jämfört med Fantan som dracks upp kvällen innan till DVD:n.

Jag bad Marcus räkna ut hur mycket socker det var i Fantan och samtidigt mäta upp det och fylla på den tomma sockerströaren.

Fanta Exotic innehåller, håll i hatten, 13,3 g socker/100 g. 1,5 liter => 15*13,3=199,5 g socker.

Det är ju för helvete 0,2 kg i en flaska!!

Slutsatsen var att de får sockra hur mycket de vill på pannkakorna bara de drar ner på Fantan... 

Ovido - Quiz & Flashcards