Direktlänk till inlägg 13 januari 2009

Völkl Tigershark 12 foot powerswitch - recension 5(5)!

Av Ivan Johansson - 13 januari 2009 07:10

 Völkl Tigershark 12 foot powerswitch - 5 (5) Mössor!


Nu har jag åkt på mina Tigershark en vecka i Sälen. Det var mest pistat underlag och då mestadels packad konstsnö. Jag testade även lite puckelpist och 4 cm nysnö. Jag testade med Powerswitchen "on" och "off" och jag kan inte säga annat än att jag är extremt nöjd med skidorna!

De får 5 Stenmarksmössor av 5 möjliga.


Skidorna:

  • är extremt stabila i alla farter
  • har extremt bra kantgrepp, det står "FOR SUPERIOR EDGE CONTROL" på skidan... Det känns inte som det går att tappa greppet ens på blåis om man kantställer ordentligt. Grymt!
  • har powerswitch on/off och det är märkbart. Skidan blir styvare och kräver mer kraft/fart för att kunna nyttjas för fullt. I off går det att "slöåka" lite mer.
  • beter sig som förväntat i alla lägen. Man känner att man kan lita på skidorna och man kan höja blicken.
  • funkar bra även i puckel även om det är i pisten de excellerar.

Det enda negativa jag kan komma på är att "fjädrarna" (eller vad det var) kunde höras ibland som ett "skrammel" om man slår i skidan t ex i ett gupp i liften. Det är dock inget man hör när man åker.

En intressant oviktig detalj jag fick reda på angående dessa skidor är att 8 Foot, 10 foot resp 12 Foot refererar till olika storlekar på hajar och har inget med skidans radie eller något att göra. De olika skidorna har olika måttförhållanden och 12 Foot är "bredast".



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ivan Johansson - 9 maj 2010 12:51

Det händer så satans mycket här nere som är värt att nämna lite om och som jag vill spara för att komma ihåg så nu är jag igång med bloggandet igen. Får se hur länge det håller isig den här gången. ...

Av Ivan Johansson - 8 september 2009 07:00

Kära läsare!   Jag har en frivillig paus i mitt bloggande för tillfället. Ni får ge Er till tåls lite. Jag funderar på vad nästa projekt ska bli...   Just nu är det mycket Facebook och träningen loggar jag på Funbeat som test.   Ha de, Iv...

Av Ivan Johansson - 20 juni 2009 23:28

Inte från dagens pass men ändå en "kajakbild"...   Idag var det dags för troligtvis sista kajakpasset innan HÅEC. Det blev ett rätt långt pass, 25 km, och det kändes och var antagligen rätt bra för mig. Åkte faktiskt tillbaka från Varamon till motor...

Av Ivan Johansson - 19 juni 2009 14:13

Idag var det dags för lite MTB-träning. Det kändes INTE bra i benen på vägen upp till Fålehagen. Väl där lossnade det lite och det gick rätt bra. Körde ett varv på 16:48. Ingen aning om det är bra eller dåligt. Det finns dock en hel del att putsa på ...

Av Ivan Johansson - 17 juni 2009 22:55

En hel del fritidsaktiviteter, träningar och matcher har ställt till det för mig sista dagarna. Har inte haft tid att träna helt enkelt. Det är ju inte acceptabelt.... Idag blev det därför ett intervallpass på lunchen. Ett riktigt bra pass faktiskt m...

Ovido - Quiz & Flashcards